ساخت ربات حمل قطعات در ایران خودرو خراسان

همکاران سالن مونتاژ شرکت ایران خودرو خراسان با تکیه بر دانش فنی خود، ربات حمل قطعات (AGV) را برای اولین بار در ایران ساختند.
به گزارش روابط عمومی شرکت ایران خودرو خراسان؛ تیمی متشکل از بخش های مهندسی تولید ، نگهداری و تعمیرات سالن مونتاژ به سرپرستی مدیریت سالن، خودرو هدایت شونده خودکار (Automated Guided Vehicle) مخصوص حمل قطعات تولیدی را برای اولین بار در ایران ساختند.
انتقال قطعات تولیدی از محدوده لجستیکی و انبارها به خط تولید مطابق با زمانبندی دقیق یک فرآیند تکراری می باشد، که از مهم ترین و هزینه برترین مباحثی است که شرکت های بزرگ تولیدی دنیا با استفاده از ربات های مسیریاب اقدام به تسهیل این امر نموده اند. ربات های AGV عمدتا جهت نقل و انتقال ایمن و راحت تر هر نوع بار، قطعات و تجهیزات در محیط های صنعتی که حضور انسان در آن غیرممکن و یا پرخطر بوده مورد استفاده قرار می گیرد.
عدم وجود نمونه داخلی در کشور و قیمت بالای ربات های خارجی موجب شد تا ایده اولیه پروژه ساخت ربات AGV در ابتدای سال ۱۳۹۸ در ذهن همکاران سالن مونتاژ شکل گیرد. در فاز نخست پروژه ، نمونه آزمایشگاهی ربات در مقیاس کوچک ساخته شد و با تکیه بر تجربیات به دست آمده و انجام تحقیقات تکمیلی، اقدام به ساخت ربات اصلی شد.
مسیر حرکت ربات طراحی و برای اولین بار در دنیا از نشانگرهای فلزی و سنسورهای پراکسیمیتی جهت تعیین مسیر ربات استفاده شد. مزیت این روش در مقایسه با نمونه های خارجی که در آن از نوارهای مغناطیسی استفاده می شود هزینه های اجرا و نگهداری پایین می باشد.
در این ربات ها از دو نوع استراتژی حرکتی و دنبال کردن خط استفاده شده است . در ربات شماره یک از سیستم اصلاح مسیر با تغییر دور موتورهای محرک نسبت به هم (مانند تانک) استفاده شد که مزیت آن سادگی در طراحی و ساخت ربات بود ، اما در ربات دوم اصلاح مسیر توسط فرمان جداگانه (مانند خودرو) و با فرمان پذیری مجزا از نیروی محرکه طراحی و ساخته شد که فرمان پذیری و حرکت روان تر این ربات از مهمترین ویژگی های آن است.
ربات AGV ساخته شده به دست کارشناسان ایران خودرو خراسان امکان حمل یک تن بار را به صورت کشنده دارا بوده و از نظر ایمنی علاوه بر در نظر گرفتن سرعت ۲کیلومتر بر ساعت از پنج سنسور تشخیص مانع فراصوت استفاده می کند. از طرفی استفاده از قطعات داخلی بدون وابستگی به خارج از کشور و استفاده از قطعات بلا استفاده موجود در شرکت باعث ایجاد کاهش هزینه ۵میلیارد تومانی در ساخت ربات ها نسبت به خرید از خارج کشور شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishIran