تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین در بستر روابط عمومی اینترنتی

تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین توانسته است در این عصر، که با نام عصر محتوا شناخته می شود، دسترسی سریع به اطلاعات، انجام امور بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافیایی و فارغ از محدودیت های زمانی را برای جامعه بشری امکان پذیر نماید، به گونه ای که این مسئله، محور تمامی اشکال ارتباطی امروز گردیده است که اینترنت نیز حلقه اصلی این جریان نوین ارتباطی و اطلاعاتی، در دوران جدید محسوب می شود.
بر همین اساس با رشد فرهنگ استفاده کارآمد از فرصت های اطلاعاتی و ارتباطی به وجود آمده، ما با پدیده ای به نام جامعه اطلاعاتی نیز روبه رو هستیم، جامعه ای که متکی به خدمات اطلاعاتی رسانه‌های جمعی و اجتماعی است و با آهنگی سریع‌تر از دیگر جوامع و با تسلط بیشتر بر اندوخته‌های علمی و تجربی پیش می‌رود. جامعه ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش، دارای نقشی محوری و تعیین کننده است.گستره کاربرد و تاثیرات این بخش از دانش، در ابعاد مختلف زندگی امروزی و آینده جوامع بشری به یکی از مهمترین مباحث روز جهان مبدل شده و توجه بسیاری از کشورهای جهان را به خود معطوف نموده است.
در دنیای فعلی، تکنولوژی اطلاعات خمیرمایه توسعه انسانی در سازمان و جامعه است و محورهای اساسی توسعه منابع انسانی و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و انسان ها تعیین می کند. در فرآیند تکنولوژی اطلاعات، دائما اطلاعات تولید، پردازش، توزیع و مدیریت می شود. از همین رو دسترسی سریع و آسان به اطلاعات موجب نشر سریع اخبار، رویدادها و ارتقاء آگاهی های عمومی در جامعه هدف می شود و امکان یادگیری در هر مکان و زمان و فارغ از محدودیت های فعلی را فراهم می آورد.
در همین راستا در سازمان ها نیز سیستم های اداری وجود دارند که وظیفه اصلی آنها ایجاد ارتباط و بهبودی است، که این سیستم با عنوان روابط عمومی شناخته می شود. روابط عمومی بازوی مدیریت برای صیانت و پاسداری از سیاست ها و برنامه های سازمان می باشد، در این بین با توجه به نقش بی بدیل ارتباطات در انتقال مفاهیم و تجربیات برای تکامل اندیشه، روابط عمومی ها با اطلاع رسانی شفاف و دقیق و با کسب اعتماد مخاطب، تلطیف کننده روابط درونی و بیرونی سازمان هستند. از سویی دیگر ارتباطات از لحاظ اطلاعات تجاری و مدیریتی اهمیت زیادی دارد و رمز بقای سازمان و مدیریت و تداوم فعالیت های آن، بستگی به تجهیز این بستر به ابزارهای رقابتی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات یعنی ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری متناسب با اهداف می باشد.
از آنجایی که مدیران روابط عمومی کارآمد، با مدیریت حرفه ای ارتباطات و با بهره گیری از روش های نوین ارتباطی باید حق مردم، رسانه و حق سازمان را بشناسند و در مسیر حفظ حریم سازمان و ارائه خدمات شایسته گام بردارند، لذا این نهاد دیگر صرفا چشم، گوش و زبان سازمان نیست، بلکه مغز متفکر آن بوده و بدیهی است هیچ نهاد و سازمانی نمی تواند بدون موفقیت در حوزه روابط عمومی به عنوان یک سازمان موفق مطرح شود و موفقیت هر سازمانی نیز گره در موفقیت و نقش آفرینی مطلوب این مجموعه دارد. همین امر موجب می شود که روابط عمومی ها با نگاهی ساختار مند به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین، در صدد استفاده همه جانبه از فرصت های رسانه ای بدست آمده باشند.
بنابراین روابط عمومی و رسانه دوشاخه از درخت تنومند ارتباطات هستند که به جای رقابت، مکمل یکدیگرند. سازمان های امروزی باید بتوانند از این فرصت ها بهره برداری نموده و از تهدیدات خود را برحذر دارند و از توانایی های خود جهت پاسخگویی مناسب به نیازهای محیطی استفاده کنند. از این رو سازمان های بهره ور، همواره سعی دارند تا با بکارگیری فناوری های جدید و استفاده کارآمد از آنها، بهره وری نیروهای خود را تا حد ممکن افزایش دهند تا به این ترتیب با کارایی و اثر بخشی بالاتری به اهداف خود دست یابند. از طرفی مبرهن است که پويايي روابط عمومي با توجه به استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین موجب رشد و بالندگي سازمان می گردد.
روابط عمومی اینترنتی را می توان همچنین از جنبه سازمانی مورد بررسی قرار داد چرا که می تواند در ساختارسازمانی، مدیریت تغییر و فرهنگ سازمانی، مهندسی مجدد، ایجاد نوآوری و ابتکار در سازمان، یکپارچگی و هم افزایی تاثیرگذار باشد. همچنین روابط عمومی اینترنتی با بهره مندی از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین، عواملی مانند فضای وب، نرم افزارهای کاربردی، آگاهی دیجیتال، بانک اطلاعاتی، تکنولوژی و سیستم را مورد ارزیابی قرار می دهد. بررسی عوامل ذکر شده ساختار مناسب و صحیحی از این روابط عمومی ها را ارائه می کند و فعالیت موثر و کارآمد ایشان را در عرصه اینترنت به دنبال دارد.
کارشناسان ارتباطات معتقدند بهترین تاثیری که تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین در بستر روابط عمومی اینترنتی به ارمغان می آورد، خلق روابط عمومی هوشمند است.

نویسنده : دکتر رامین آرمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishIran