برنامه تولید روزانه ۵۲۵ دستگاه خودرو در ایران خودرو خراسان

مدیر منابع انسانی «شرکت ایران‌خودرو خراسان» با اشاره به جایگاه این استان در بحث تولید خودرو در کشور گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در این استان فراهم شده به‌طوری‌که می‌توان گفت این استان یکی از قطب‌های صنعتی قطعه‌سازی خودرو کشور است که تعداد زیادی از این شرکت‌ها در مشهد مستقر هستند.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، سید مجید خاتمی در بازدید از مؤسسه فرهنگی شهرآرا با بیان اینکه اولین سایت تولیدی خودرو که به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است و هر سه مرحله اصلی تولید یک خودرو را در بردارد، در خراسان رضوی قرار دارد، افزود: این موضوع ریشه در سیاست تمرکززدایی ایران‌خودرو دارد که در سال ۷۹ در این شرکت به ثبت رسیده است و در سال ۸۴ پروانه فعالیت تولیدی خود را دریافت کرده است.

وی از سهم ۱۰ درصدی این شرکت در تولید خودرو سواری در کشور خبر داد و گفت: با‌توجه‌به سرمایه‌گذاری انجام شده در سال‌های ۹۴ و ۹۵ موفق شدیم ۲۵ درصد ظرفیت تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو را داشته باشیم و این خود سهم بسزا و قابل توجهی است.

وی بالاترین رکورد تولید را در سال ۹۶ با تولید ۱۶۳ هزار دستگاه خودرو در شرکت ایران‌خودرو خراسان اعلام کرد و افزود: در سال جهش تولید، تولید جزو سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و پیشران توسعه در ایران است و برای امسال برنامه‌ریزی شده است که ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو در شهر مشهد تولید شود. این در حالی است که در سال گذشته آمار تولید این شرکت حدود ۸۸۰۰۰ دستگاه بوده است.

روزانه ۵۲۵ خودرو در مشهد تولید می‌شود

وی برنامه تولید روزانه خودرو را در مشهد ۵۲۵ دستگاه بیان کرد و گفت: در این شرکت محصولاتی از جمله پژو ۴۰۵، پژو پارس و هایما با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲ کلاس تولیدی خودرو در مشهد وجود دارد که شامل خودرو سواری با تولید انبوه و یک خط تولید SUV (شاسی بلند) که تنها تولید کننده SUV کشور در گروه صنعتی ایران‌خودرو در خراسان رضوی است، ادامه داد: دراین‌باره خودرو سواری ۴۰۵ که محصول ایران‌خودرو خراسان است، در سال ۹۹ قرار است روند نزولی تولید داشته باشد و در برنامه‌ریزی انجام شده به صورت پلکانی تولیدش کاهش پیدا می‌کند و متوقف شود و در نهایت نیز خودرو پارس جایگزین این خودرو می‌شود.

به گفته وی، سه محصول شاسی بلند از محصولات اختصاصی این شرکت می‌باشد؛ خودروی سوزوکی، هایما که شامل دو کلاس S ۷ و S ۵ می‌شود. از لحاظ قدرت و ابعاد، خودرو SUV سوزوکی که تا سال ۹۷ تولید می‌شد با‌توجه‌به تحریم خودرو و کاهش خط تولید سوزورکی ادامه تولید نداشت، اما این خودرو کیفی‌ترین خودرو کشور بود با ۴ ستاره استاندارد کیفی که در سال گذشته هایما S ۷ توربو با همان ۴ ستاره جای آن را در سبد محصول پر کرده است.خودرو هایما اکنون تولید می‌شود و از وضعیت کیفی بسیار خوبی برخوردار است.

اشتغال ۴۵۰۰ کارگر در ایران‌خودرو خراسان/کمترین میزان بیکاری در منطقه

مدیر منابع انسانی «شرکت ایران‌خودرو خراسان» در ادامه از اشتغال ۴۵۰۰ نفر نیروی انسانی مستقیم در ایران‌خودرو خراسان خبر داد و گفت: خوشبختانه این مجموعه صنعتی در استان توانسته درصد بالایی از اشتغال جوانان را داشته باشد، به‌طوری که از سه منطقه نیروی کار از شهر مشهد و نیشابور و روستا‌های پیرامون این کارخانه مشغول‌به‌کارند.

به گفته وی، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی گروه صنعتی، از اولویت‌های جذب نیروی انسانی، اولویت با جذب نیرو‌های بومی است، اما در جذب نیروی استانی به هر دو شهر توجه داریم و این به صورت متوازن تقسیم شده است، به‌طوری که حدود ۳۰ درصد نیرو‌های ایران‌خودرو از نیشابور، ۳۰ درصد از روستا‌های پیرامونی و ۴۰ درصد از شهر مشهد هستند.

خاتمی با بیان اینکه کمترین میزان بیکاری را در منطقه داریم، افزود: در همین خصوص نیز این شرکت به عنوان معین اقتصادی انتخاب شده است و بیش از ۵۰ طرح به ثبت رسیده دارد که پیگیری می‌شود، اما به صورت استفاده از تجارب شرکت و حمایت‌های مدیریتی و حمایت‌های استانی این طرح‌ها مصوب می‌شود و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به اجرا گذاشته می‌شود. با اجرای این طرح، ایران‌خودرو بیش از ۱۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

تأثیر کرونا بر صنعت خودرو خراسان

وی در ادامه درخصوص آثار تعطیلی کرونا بر این واحد صنعتی گفت: ایران خودرو هم به‌تبع سیاست‌های مرکز فعالیت می‌کند. در بهمن سال ۹۸ اولین مباحث کرونا که در جهان اتفاق افتاد، دستورالعلمل لازم در ابتدای بهمن ماه در شرکت تصویب شد و فعالیت‌های پیشگیری را آغاز کردیم و از سوم اسفند کمیته پیشگیری، برای جلوگیری از شیوع و مقابله با ویروس کرونا در شرکت ایجاد شد که اواسط اسفند اولین هشدار‌ها در شهر مشهد داده شد و تاکنون یک ماه و نیم است که فعالیت‌هایمان را درخصوص پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا آغاز کرده‌ایم. تمام امور شرکت چه در بحث‌های زنجیره تأمین و واردات قطعات خودرو و مواد اولیه ضدعفونی می‌شود و تمام نیرو‌ها هر روز در بدو ورود غربالگری می‌شوند و مواد ضدعفونی داخل شرکت در اختیار همکاران گذاشته شد و محل‌های لازم و اماکن عمومی هم به دفعات در هر نوبت کاری ضدعفونی می‌شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کرونا در شرکت ایران خودرو شیوع نداشت و تعداد انگشت‌شماری هم که به کرونا مبتلا شدند، در آن زمان در تعطیلات بودند. همچنین افراد در معرض را به‌صورت دورکاری و… محافظت کردیم.

وی با اشاره به اینکه، اهمیت ایمنی محیط کار و بهداشت کارکنان در اولویت تمام مسائل این شرکت بوده و به یاری خدا و همکاری مدیران و کارکنان ایران‌خودرو خراسان، در سال جاری بخش HSE به مدیریت ارتقا یافت، ادامه داد: این مهم قطعا در افزایش روحیه کارکنان، کاهش فشار کار و جراحات و صدمات، کاهش حوادث، افزایش رفاه و سلامتی، افزایش کیفیت محصول، کاهش خطا‌های شغلی و کاهش مخارج درمانی و حوادث کارکنان و در مجموع کاهش مخارج تولید تأثیر بسزایی دارد.

نیم‌نگاهی به دستاورد‌های صنعت ایران‌خودرو خراسان

به گفته وی، گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌های متعددی را برای ارتقای کیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو به اجرا گذاشته که کسب ۵ ستاره کیفی برای ۵ محصول پرطرف‌دار و مشتری‌پسند، از جمله نتایج آن در سال گذشته بوده است.

خاتمی همچنین ادامه داد: سطح کیفی محصولات بر اساس آدیت شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI&IEI) در سال گذشته حکایت از افزایش رتبه کیفی ۵ محصول دارد که شامل ارتقای محصولات۲۰۷ صندوق‌دار و دناپلاس به ۴ ستاره، سورن و پارس‌های اتوماتیک و دستی در تمام سایت‌های تولیدی به ۳ ستاره می‌شود.

مدیر منابع انسانی «شرکت ایران‌خودرو خراسان» ادامه داد: همچنین از ابتدای سال ۹۸ سبد محصولات تولیدی ایران‌خودرو بهبود ۱۰ درصدی در امتیاز کسب شده کیفیت را تجربه کرده‌اند. در پایان این سال بیش از ۸۸ درصد از محصولات، سطح کیفی ۳، ۴ و ۵ ستاره را کسب کرده‌اند. این در حالی است که محصولات هیچ یک از خودروسازان داخلی شرایط نزدیک به ایران‌خودرو را تجربه نکرده‌اند. امسال نیز ارتقای سطح کیفی محصول سمند به ۳ ستاره و هایما اس۵ به ۴ ستاره پیگیری می‌شود.

2 دیدگاه ها

  1. محمدرضا آسایش پور گفت:

    با سلام
    ببخشید آیا در امسال هم هایما اس۵ تولید میشود و این تولید ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

EnglishIran